Wat zijn leads?
Misschien heb je een éénmanszaak en zie je alsnog constant bedrijven passeren die ook jou vanaf dag één meer sales en leads beloven. Maar wat zijn leads nu eigenlijk? En welke meerwaarde kunnen ze bieden aan jouw onderneming?
Wat zijn leads en wat kunnen ze betekenen voor jouw onderneming?
Je hoort het vast vaak op de werkvloer. Leads, sales leads, business leads,…
- “Ik ben een goede lead tegengekomen, zeker even bellen.”
- “Hebben er veel mensen geabonneerd op de nieuwsbrief deze maand?”
- “Heb jij nog contact gehad met die interessante potentiële klant die het contactformulier had ingevuld?”
Onze tip
Wanneer de interesse opgewekt is bij de potentiële klant, is het aan jouw om de gegenereerde lead vast te houden en te overtuigen.
Wat is een lead?
Het kan voor klanten een weg bieden naar meer informatie over jouw producten of diensten. Dit door middel van een inschrijving op jouw nieuwsbrief of door het invullen van het contactformulier op jouw website. Op die manier kan jij aan de hand van de verkregen informatie, je research doen, of deze lead een goede potentiële klant is.
Sommige leads leiden naar niets, andere leiden dan weer tot een succesvolle verkoop. Wanneer de interesse eenmaal opgewekt is bij de potentiële klant, is het aan jouw om de gegenereerde lead vast te houden en te overtuigen. Wanneer er bijvoorbeeld al meteen een vrijblijvende offerte wordt aangevraagd, ben je al één stap dichter bij de sale als wanneer er enkel meer informatie rond jouw dienst of product wordt gevraagd via een contactformulier, telefoon of mail.
Een lead of niet?
Tijdens het genereren van leads is het aangeraden om bij ieder ingevuld formulier of iedere terugbelactie, grondig te onderzoeken wat het potentieel van deze verkregen lead is. Wanneer het om een concurrent gaat, is het vanzelfsprekend dat je niet verder gaat met deze lead. Soms proberen zij via deze weg meer informatie te verkrijgen over jouw producten, diensten, organisatie en prijzen.
Bij deze blog kan ik bijvoorbeeld voorstellen om met HJ Copy aan de slag te gaan. Ik kan jou helpen met het genereren van meer leads aan de hand van aangepaste content met CTA’s. Ik kan jou voorstellen om je gegevens achter te laten in het invulformulier voor meer informatie of een gratis offerte voor jouw project. Als jij hierop reageert, is dit wél een lead.
Ook kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om na het lezen van deze blog, mij rechtstreeks te contacteren, telefonisch of via mail. Na wat opzoekwerk kan ik misschien concluderen dat er veel meer uit jouw website gehaald kan worden om meer leads te genereren naar jouw producten en diensten. Dit is dan ook een lead.
Onze tip
Een lead zet jouw onderneming aan om de klant – subtiel bij een koude lead, direct bij een warme lead – te overtuigen dat jouw bedrijf de juiste keuze is.
Welke soorten leads zijn er?
Er wordt bij leads nog onderscheid gemaakt in verschillende soorten leads. Dit onderscheid wordt gemaakt op basis van benadering naar de potentiële klant.
Koude lead
Een koude lead is een potentiële klant waarmee je eerder nog geen contact hebt gehad. Het is belangrijk dat je het contact met deze onderneming of particuliere klant langzaam opbouwt, aangezien je nog compleet onbekende bent voor hen. Je gaat op deze manier je best doen om de interesse te wekken en te behouden.
Warme lead
Kan voortkomen uit een warme lead maar kan ook gewoon iemand zijn die al van jouw bedrijf heeft gehoord. Hij of zij is dus reeds bekend met jouw producten of diensten. Het is interessant om deze lead in acht te nemen, aangezien er nog aanhoudende interesse is bij deze potentiële klant.
MQL en SQL
Om over te gaan tot een Sales Qualified Lead, wordt er eerst aandacht besteed aan de Marketing Qualified Lead. Deze heeft interesse getoond in jouw onderneming door bijvoorbeeld een gratis e-book of presentatie te downloaden van jouw producten of diensten. Deze lead volgen we dus verder op vanuit marketing.
De bedoeling is om de interesse van de MQL te blijven stimuleren zodat deze mogelijks een Sales Qualified Lead wordt. Deze heb je door het frequent doorgeven van informatie over jouw bedrijf, overtuigd dat jouw product of dienst aan zijn wensen voldoet, in tegenstelling tot de concurrent.
Wat is het doel van leads?
Eigenlijk is een potentiële klant, verworven uit een lead, nog geen échte klant. Het is eerder een aanzet voor jouw onderneming om deze klant – subtiel bij een koude lead, direct bij een warme lead – te overtuigen dat jouw bedrijf de juiste keuze is.
Wat kan een copywriter doen om op jouw website meer leads te genereren?
Het hoofddoel van HJ Copywriting is uiteraard om op jouw website en andere sociale media meer leads te genereren. Dit ook binnen de doelgroep van jouw bedrijf, van échte potentiële klanten die jouw producten en diensten kunnen gebruiken of al eerder hebben gebruikt (bij de concurrent).
Allereerst gaat HJ Copy aan de slag met het gebruik van SEO. Dit zal ervoor zorgen dat klanten specifiek op zoek gaan naar de diensten die jouw bedrijf aanbiedt én jouw website hoog scoort in de zoekmachines. Meer over SEO-copywriting vind je hier terug.
Vervolgens maken we gebruik van een uitnodigende CTA of Call To Action. Deze zorgt er op zich voor dat klanten ergens gegevens achterlaten en jij hen kan voorzien van meer informatie of misschien zelfs een offerte. De CTA is heel belangrijk bij het genereren van meer leads. Indien deze niet duidelijk vermeld staat, zal het soms te veel moeite zijn voor de klant om jouw bedrijf te contacteren.
Hulp bij leads genereren?
Wil je graag professionele, duidelijke hulp bij het genereren van meer leads? Contacteer ons en ervaar het verschil in jouw efficiënte klantenverwerving.